fredag den 29. oktober 2010

Pep i resterne

Fredag. Ugens trætte dag og ugens trætteste rester. Min mand er ikke hjemme - igen på døgnvagt. Så det er godt nok svært at mobilisere mundvandet til en solomiddag. Men pdas: jeg har nogle grøntsager, som jeg simpelthen barer ikke smider ud.
Så på med grydelappen:
Et savoykål: De yderste blade tager jeg af. de kan blancheres og fryses ned. Jeg ved liige, hvornår jeg bliver glad for dem igen, nemlig når jeg nu i vintersæsonen har rester af ænder og gæs. Det afplukkede restekød rulles ind i kålbladene sammen med lidt æble og peberrod(-ssauce, hvis det haves).
Ud over kålen har jeg
et æble,
et halvt løg,
en jordskok,
et par fed hvidløg og
en håndfuld grønne cherrytomater.
Men! jeg har jo altid krydderier, eddiker & saucer.
Da restesagerne er skåret småt ud (æblet i både), rister jeg min bedste carry på en stegepande, kommer olie på og så resten af molevitten. Når alt er rumset rundt, ristet så det knaser og er blevet gyldenbrunt, drysses alt med salt, lidt sukker, lidt chilisauce, resten af en flaske æblemost (den allerbedste fra gårsdagens fødselsdagsmorgenbord), et dryp af min bedste, lyse eddike. Nu begynder retten at dufte og ligne noget i sig selv. De halverede æblebåde kommes i nu - så de ikke bliver til mos, men bevarer syrlighed og knas. Nu skal der smages til - og jeg reddes igen af de hemmelige ingredienser: et ganske lille stænk angostura og en sjat Tamari (i mangel af kød i rette!) Jeg har nogle korianderblade, som kommer på som top på resteretten - serveret i den fineste af vores dybe tallerkener.
Det smager f... godt, men det ville godt nok have været prikken over i'et med et stykke knaldstegt, tyndtskåret kalvelever hertil!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar